Annelien Bredenoord nieuwe voorzitter Erasmus Universiteit Rotterdam

Annelien Bredenoord spreekt op het podium in de Aula tijdens dies natalis 2023
Rector Annelien Bredenoord staat buiten in Rotterdam met andere hoogleraren op de achtergrond.
Alexander Santos Lima

Prof.dr. Annelien Bredenoord is door de Raad van Toezicht van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) benoemd als voorzitter van het College van Bestuur (CvB). Bredenoord zit sinds september 2021 in het CvB als rector magnificus.

Zij volgt prof.dr. Ed Brinksma op, die na vier jaar stopt als voorzitter vanwege het bereiken van zijn pensioengerechtigde leeftijd. De Raad van Toezicht is tot benoeming overgegaan na een procedure waarbij onder andere decanen, de vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad en de overige leden van het CvB zijn geconsulteerd.

Raad van Toezicht is eensgezind

De Raad van Toezicht en de Benoemingsadviescommissie zijn eensgezind over de benoeming: "Annelien opereert als een authentiek leider met een duidelijke visie en daadkracht, maar ook als een teamplayer die goed kan reflecteren en ruimte geeft aan anderen. Haar talent en kracht passen uitstekend bij de rol van voorzitter. Wij verwachten dat Annelien het heel goed zal doen in deze rol als voorzitter van het College van Bestuur", aldus Jaap Winter, voorzitter van de Raad van Toezicht.

Annelien Bredenoord

Annelien Bredenoord vindt het een grote eer

"Ik vind het een grote eer dat ik voorzitter mag worden van onze prachtige universiteit in het dynamische Rotterdam. Een universiteit met een sterk profiel en een ambitie die ertoe doet - het bewerkstelligen van echte maatschappelijke impact vanuit wetenschappelijke kracht. Zowel het DNA van de EUR als haar ligging in de stedelijke regio Rotterdam bieden een uitstekend aanknopingspunt om hier met onze regionale, landelijke en internationale samenwerkingspartners verder aan te bouwen. Dat heb ik de afgelopen jaren vol overtuiging als rector gedaan, en dat zal ik voortzetten als voorzitter", vertelt Bredenoord.

"Als rector heb ik samen met Ed Brinksma en Ellen van Schoten, de decanen en de gehele universitaire gemeenschap op het vlak van onderwijs en onderzoek in de afgelopen jaren een fijne samenwerking ervaren en ik ben trots op wat we samen bereikt hebben. Ik kijk er naar uit om als voorzitter, meer gericht op algemene politiek-bestuurlijke zaken, strategie en externe aangelegenheden, over de volle breedte door te kunnen bouwen aan de strategische keuzes die we, samen, als universiteit maken richting een moderne inclusieve impact universiteit die bijdraagt aan de grote vraagstukken van deze tijd. Niet alleen voor de EUR, maar ook daarbuiten."

Annelien Bredenoord opent het Academisch Jaar officieel door het luiden van de gong.
Alexander Santos Lima

Over Annelien Bredenoord

Bredenoord is hoogleraar ethiek van technologie en een internationale pionier op het gebied van de ethische evaluatie van opkomende biomedische technologieën. Zoals kunstmatige intelligentie, genome editing, biobanking en regeneratieve geneeskunde. Met haar team heeft ze een unieke aanpak ontwikkeld om (de ethiek van) opkomende biomedische innovaties de samenleving in te brengen, genaamd 'ethics parallel research'.

Bredenoord was van 2015 tot en met 2023 senator in de Eerste Kamer, waarvan vier jaar als fractievoorzitter. Ook heeft ze ruime toezichthoudende en bestuurlijke ervaring opgedaan. Collega's karakteriseren Bredenoord als een strategisch en visionair leider, een zeer verbindend persoon, authentiek, toegankelijk, een teambouwer en als een persoon die het vertrouwen wint van de mensen met wie ze werkt.

Ze heeft een open, vriendelijk karakter en is ook vastbesloten om impact te maken en het beste te halen uit zowel haar eigen talent, als het talent van de mensen met wie ze werkt. Bredenoord heeft een breed en actief netwerk in de academische wereld, de gezondheidszorg en politiek en beleidsvorming op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau.

Onderzoeker
Meer informatie

De Raad van Toezicht start op zeer korte termijn de procedure voor de werving en selectie van een nieuwe rector magnificus.

Persvragen? Neem contact op met persvoorlichter Lydia Datema: press@eur.nl of 06-40 26 43 67